Petaloso – greşeala creatoare
S-a întâmplat în Italia la o școală din localitatea Copparo, provincia Ferrara.(sursa poveştii aici ) La ora de limba italiană,la tema adjective, o învățătoare le-a dat elevilor ca temă să descrie o floare. Unul dintre elevi Matteo, în vârstă de 8 ani, a folosit termenul ”petaloso”. Cuvântul nu există în limba italiană, dar este format după o logică corectă – ”petalo” și sufixul adjectival ”oso”, folosit în sensul de ”purtător de ”. Similar este alcătuit cuvântul ”famoso” (”famo” – faimă, plus ”oso”).Citind ce a scris elevul, învățătoarea a notat pe lucarare ”o greșeală foarte frumoasă”. Mai mult, l-a încurajat pe elev să se adreseze Accademiei della Crusca (instituția ce reunește specialiștii în lingvistică și filologie din Italia) și să le propună ca noul cuvânt să fie acceptat oficial în vocabularul limbii italiene.
Academia a răspuns că ”petaloso” este un cuvânt ”bine format”, care poate fi utilizat fără probleme în limba italiană dacă elevul va reuși să impună uzul acestui termen. Povestea a pătruns în spațiul public și pe rețelele de socializare a apărut deja #petaloso iar oamenii au început să promoveze cuvântul. ”Grazie a Matteo di 8 anni, e al suo mondo #petaloso in questi giorni si parla di lingua italiana” scrie, de exemplu, muzicianul Marco Ligabue pe pagina lui de facebook.
Acum încercați să transferați această poveste în spațiul școlii românești. Cam greu, nu? O eroare făcută de un elev, care să fie apreciată de învățător și care să provoace o dezbatere națională ce poate duce la îmbogățirea limbii. Niciodată. Disputele de la noi despre școală au altă teme, din care, invariabil, nu lipseşte cuvântul „scandal”. Desigur, putem găsi numeroși vinovați și ei sunt în ordine – sistemul (cel mai comod vinovat pentru că este impersonal), profesorii (și aici vinovați convenabili pentru că pot fi ușor identificați și culpabilizați), Ministerul sau guvernanții. Dar niciodată nu suntem noi, noi care promovăm, fie numai și pentru că permitem, prostul gust, incompetența și prostia. Toată lumea știe ce trebuie făcut pentru ca învățământul românesc să fie reformat (cuvânt care a ajuns să trezească oroare), toată lumea știe ce ar trebui să învețe elevii la clasă, sau cum să predea profesorii. Dar nimeni nu este dispus să înceapă cu el, să se schimbe el, să vadă unde greșește el.
Suntem prea siguri de noi, prea încrâncenați, prea puțin dispuși să învățăm de la alții sau să încercăm să acceptăm că pot exista și greșeli mirabile. Așa că să îi ținem pumnii lui Matteo să reușescă să își impună petaloso și să știe că la opt ani a reușit să îmbogățească limba italiană.
0 comentarii