Posteritatea unui jurnalist fără jurnal
Într-o discreție care i-a caracterizat mare parte din viață, astăzi s-au împlinit 99 de ani de la nașterea lui I.D.Sârbu. Ar fi multe de spus despre el, pentru că este unul dintre puținii scriitori din România a cărui biografie este cel puțin la nivelul operei. Ca și în cazul lui Steinhardt, și în cazul lui I.D.Sârbu, opera și biografia se împletesc într-un tot unitar care ne oferă puține momente de autenticitate într-o literatură plină de talente, dar atât de lipsită de caractere.
Născut și crescut printre mineri, om eminamente de stânga trecut prin închisorile comuniste, cu domiciliu forțat la Craiova, refugiat în alcool alături de turnătorii care îl însoțeau în toate excesele bahice, scriitor care a lăsat poate cea mai importantă operă de sertar din literatura română, dar care a și inspirat o altă mare carte (”Cel mai iubit dintre pământeni”), mort cu câteva luni înainte de Revoluție, I.D. Sârbu este dovada a cât de departe poate ajunge soarta atunci când vrea să fie ironică.
De la stabilirea lui forțată până la moarte, I.D.Sârbu a fost supravegheat permanent de Securitate, ofițer de caz fiind un securist care apoi și-a descoperit veleități literare.
În decembrie 1989, când în Craiova se ieșea pe străzi, actorii de la Naționalul Craiovean au ieșit cu un afiș al spectacolului Arca Bunei Speranțe a cărui premieră avusese loc în septembrie, cu puțin timp înainte de moartea lui . Afișul, realizat de Viorel Penișoară Stegaru reprezenta o mână care arăta celebrul semn al victoriei, între degetele căreia era țesută o pânză de păianjen.
Au rămas scrierile lui care în anii 90 au provocat o emoție puternică, dar care acum sunt din ce în ce mai puțin citite, și amintirea unei vieți trăite la maxim de intensitate etică.
Cristi Nedelcu
Iată ce scria I.D. Sârbu în iarna a patra a jurnalului său (1986-1987)
0 comentarii