Vă place Schumann?
Am considerat mereu pianul ca instrumentul suprem atunci când vine vorba despre muzică, și în special, cea clasică. Sunetul său este clar și vibrant, pătrunzător și învăluitor și, de aceea, instrumentul este atât de versatil, putând fi întâlnit ca element central în muzica clasică, jazz, pop, etc.
Ca urmare, pentru mine momentul principal al concertului de săptămâna trecută de la Filarmonica Oltenia a fost Concertul în La minor pentru pian și orchestră op. 54 al lui Robert Schumann.
Artist complex, cu perioade de avânt creator și de depresii profunde, Robert Schumann este unul dintre compozitorii reprezentativi pentru perioada romantică. Întâlnim la el cam toate trăsăturile pe care le considerăm caracteristice unui romantic – forță creatoare, căutare perpetuă a formei, dar și încercarea de a se rupe de rigorile ei (vezi lupta lui cu formalismul clasic), nevoia de a înțelege materializată în seria de studii critice despre muzică, și un sfârșit tragic.
Concertul în la minor este singurul pe care a reușit să îl termine și el a fost cântat pentru prima dată de Clara Schumann, o pianistă de geniu, care poate ar avea dreptul la o altă posteritate decât să fie reținută ca soție a lui Schumann.
Anca Săftulescu, pianista invitată pentru acest concert, face parte din seria artiștilor care nu doar concertează, dar și meditează asupra muzicii. În paralel cu concertele susținute pe scena multor festivaluri (Enescu, Cremona Summer Festival, Festivalul Muzicii Maghiare), pe lângă concertele susținute în SUA, Belgia, Franța și România, are un doctorat în muzică, iar în 2017 a publicat lucrarea ”Schumann și Brahms – sonatele pentru pian”. Cu alte cuvinte, Anca Săftulescu este o adevărată specialistă în muzica romantică în general și în Schumann în special. Iar acest lucru s-a văzut din plin pe scena din Craiova, când în interpretarea ei, sofisticatul concert pentru pian (care, la origine a fost o Fantezie pentru Pian și orchestră), a sunat spontan, dar precis, o combinație pe care doar studiul și experiența o pot reuși.
Partea a doua a concertului a constat în Simfonia nr. 1 ”Primăvara”. Este considerată cea mai reușită din seria simfoniilor lui Schumann. Sub bagheta lui Cristian Sandu ( un dirijor extrem de prolific, care a colaborat cu orchestre din Kiev, Palermo, Bogota, Osaka sau Sankt Petersburg), orchestra Filarmonicii din Craiova a oferit publicului momente de energie și prospețime, urmate de altele de calm și liniște, dozate într-o proporție care te face să înțelegi că muzica are capacitatea de a te surprinde mereu.
Nu închei înainte de a aminti că săptămâna aceasta programul Filarmonicii Oltenia cuprinde un concert de Mozart, mai exact Concertul nr. 4 pentru corn și orchestră.
Ceea ce se anunță a fi un eveniment, care nu trebuie ratat.
Cristi Nedelcu
0 comentarii